Yoga-meditatie

 

praktische informatie

De cursussen yoga-meditatie worden door de stichting Vipassana Meditatie Zwolle (www.vipassanameditatiezwolle.nl) verzorgd op maandag-, dinsdag- en woensdagavond. Op donderdagavond is er alleen meditatie; deze avonden worden gegeven op basis van dana (vrijgevigheid). Alle lessen zijn van 19.30 tot ca 22.00 uur. Iedere groep komt 1 keer in de 4 -5 weken voor een les bij mij langs in mijn centrum “Pannananda” Hoefslagmate 44, 8014 HG Zwolle (Zuid). Op de website van de stichting staan deze avonden aangegeven. Ook deze avonden worden geven op basis van dana. Als je op zo’n avond in mijn centrum komt kun je hier vanaf 19.00 uur terecht om voorafgaand aan de les in stilte zelf yogaoefeningen te doen, te mediteren of gewoon ontspannen te gaan liggen, terwijl je naar zachte ontspanningsmuziek luistert. Je kunt op die manier alvast wat loskomen van je dagelijkse beslommeringen en een meerwaarde aan de avond toevoegen. Je wordt verzocht loszittende kleding (van natuurlijke materialen) aan te doen of mee te brengen en eveneens een badlaken mee te brengen waar je helemaal op kunt liggen (80 x 200).

De meditatieruimte
 
 

introductiecursus

Vanaf de eerste week in september wordt op dinsdag- en/of - vrijdagavond gedurende 4 achtereenvolgende weken van 19.30 tot 22.00 uur een introductiecursus gegeven. De kosten hiervoor bedragen € 56,00. Tijdens deze cursus wordt met name de techniek van de meditatie duidelijk uitgelegd en met elkaar beoefend.

 

tussentijds instromen

Zie hiervoor: www.vipassanameditatiezwolle.nl

 

waarom yoga?

Door de jachtigheid van het leven voelen veel mensen zich (vaak) gespannen. Het merendeel van de mensen, die yoga beoefent, doet dit om tot ontspanning te kunnen komen. Je leert je lichaam te ontspannen en je voelt je beter in je vel. Omdat lichaam en geest een eenheid vormen, heeft het ook een doorwerking in de geest. Daarnaast komt de  beoefening van yoga je gezondheid en vitaliteit ten goede. Ze is ook bedoeld als een geschikte voorbereiding tot beoefening van de meditatie; daarbij is het van belang dat de oefeningen mindful worden uitgevoerd en zo ook lichaamsbewustzijn wordt ontwikkeld. Het beoefenen van yoga vormt voor velen een vreugdevol gebeuren, temeer daar het lichaam soepeler en lichter gaat voelen.

Met yoga wordt hier hatha-yoga bedoeld. Het is een yogavorm waarbij we werken met het lichaam door het uitvoeren van asana’s (oefeningen), die dynamisch en/of statisch worden uitgevoerd. Daarnaast zijn er ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Het proces is er o.m. op gericht om de energiestroming in het lichaam te herstellen of te versterken, waardoor blokkades kunnen oplossen en vitaliteit toeneemt.
De asana’s bevorderen o.m. een goede spijsvertering, bloedsomloop en ademhaling, waardoor in het algemeen de gezondheid versterkt wordt. Yoga is niet prestatiegericht; iedereen doet mee op een wijze die past bij zijn of haar lichaam. Het vraagt geduld en vertrouwen, terwijl oordelen en vooroordelen hindernissen kunnen vormen. Belangrijk is (zoals ook bij de meditatie) aanwezig te zijn in en je open te stellen voor de “ervaring”.

 

waarom meditatie?

Om te gaan mediteren is een goede motivatie van belang, daarom is het belangrijk te weten waarom je dit gaat doen. In onze drang om gelukkig te zijn, zijn we voortdurend bezig allerlei dingen na te jagen, waarvan we denken dat ze ons gelukkig kunnen maken. Hebben we het eenmaal dan blijkt de vreugde van korte duur en stellen we ons weer een ander doel. Kortom: niets kan ons blijvend geluk schenken. Door de beoefening van meditatie gaan we inzien dat in onszelf alles aanwezig is om te komen tot innerlijke vrede en geluk. Meditatie leidt tot “loslaten” en blijkt een efficiënt middel tegen stress te zijn of beter nog: om stress te voorkomen. Het leidt tot veranderingsprocessen in ons waardoor we leren anders met onszelf, met andere mensen en met de dingen om te gaan.
Zie verder onder: Vipassana-meditatie.

 

waarom de combinatie yoga-meditatie?

Er zijn nogal wat mensen die wel zouden willen (leren) mediteren, maar zich voor een drempel voelen staan. Men vindt het moeilijk om wat langer in dezelfde houding te zitten en om tot enige aandacht/concentratie te komen. Zoals ook in India gebruikelijk blijkt yoga een geschikte voorbereiding. De yoga zoals die hier gegeven wordt vormt als het ware tevens een voorbereiding tot de meditatie. Tijdens het uitvoeren van de yoga-oefeningen wordt het lichaam ook gebruikt voor de ontwikkeling van aandacht en concentratie .Een ander hulpmiddel is het mediteren in groepsverband, waardoor we profiteren van de kracht en de harmonie van de groepsenergie. Daarnaast zijn de instructies van een begeleider van groot belang om je door de eerste moeilijkheden heen te helpen en om daarna tot een verdere verdieping van je meditatieproces te komen.